HTML

Bojtárok

Ügyvédjelöltek apró örömei és bosszúságai

Van egy jó történeted?
Ne habozz, írj!

Ha esetleg a levél túl körülményes használd a feljelentő rovatunkat.

 

Feljelentő!

Szakvizsgázás kezdőknek#1

2009.02.12. 10:28 ababababa

Bevallom, ezt a postot nem csak a tájékoztatás és szórakoztatás önzetlen szándéka inspirálta - az április elejére tervezett polgár szakvizsga időpontja egyre közelebb jön, a rettegés pedig hideg, nyálkás mérgeskígyóként csúszik egyre feljebb....elnézést a hangulatkeltésért. A nyálkás hüllőt egy percre félretéve megpróbáltam végiggondolni, hogyan lehetne optimálisan felkészülni, értve ez alatt az átcsúszást, akár köztársasági elnöki dicséretes-vörösdiplomás ötössel, akár egy halotthalovány kegyelemkettessel. Lényegtelen.

 

I. Anyag

Szóval az ember áll (mint kezdő szakvizsgázó a tételsor előtt) és azt sem tudja, hogyan kezdjen hozzá. Vegye meg a ki tudja, mikori hatályú szakvizsga-könyveket? Legyen menő és fizessen elő x cég e-learning csomagjára? (komolyan, ilyen is van már). Nem csak az anyagiak miatt, de a magyar tankönyvek redundancia- és bullshitfaktorát ismerve (azért az 5 év rutin, az rutin...) most úgy gondolom, bőven beérem a complexből kinyomtatott jogszabályszöveggel és a kapcsolódó kommentárral. Nyilván terjengenek még mindenféle mezítlábas jegyzetek, a jogi népköltészet remekei, mint ahogy léteztek az egyetemen is, de ezekben nem bízom - és okkal. A házi nyomtatás hátránya egyedül a méret - mire végzek, a teljes anyag szállításához valószínűleg pótos Ifa kell majd, és egy kisebb dzsungelt irtanak ki a papírért, dehát valamit valamiért.

II. Idő

Úgy tűnik, a legtöbben a monstre, 3-4 hetes extra szabadságokat preferálják, de olyan ismerősöm is van, aki - írd és mondd - 5 napot vett ki polgár előtt, és jelessel ment át (nyilván zseni). Az optimum valahol a kettő közt lehet, de ez nyilván a munkáltatótól is függ. Azt gondolom, hogy ezt az anyagot semennyi idő alatt nem lehet megtanulni, tehát végső soron majdhogynem mindegy (a stressz okozta nihilizmus kezdeti jelei!).

III. Módszer

Egyetemistaként volt egy remek módszerem, amivel minden vizsgát lezúztam. Elosztottam a tételek számát a rendelkezésre álló napok számával (mínusz egy, az utolsó volt az ismétlőnap), első megtanultam a napi tételeket, majd elmentem a kocsmába, második nap gyorsan átszkenneltem az előző nap tételeit, megtanultam az aznapiakat, majd elmentem a kocsmába, harmadnap az első két nap tételeinek gyors ismétlésével kezdtem, etcetera. Így minden egyes tételt folyton ismételtem és remekül rögzült minden. És ez az, ami itt egyáltalán nem fog működni. Egyrészt a tételek hossza teljesen következetlen: Pp.-ből vannak fél oldalasak, a Gt.-sek pedig tipikusan 1-1 kisebb könyvnyi anyagot fednek le (bár nyilván el lehetne osztani valahogy súlyozva...). Az anyag mennyisége miatt pedig az ismétlés szinte kizárt. Marad az olvasgatás, koncentrálás.

Akinek nyerő módszerei vannak, persze ne habozzon megosztani őket a kommentboxban, de a városi legendáktól és felesleges riogatástól ("megkérdezte a Csemegi-kódex végrehajtási rendeletének hármas mellékletéből a felsorolást a)-tól z)-ig, majd vörös fejjel ordítva kivágta a csukott ablakon a diplomámat és olyan hévvel írta be az egyest, hogy kiszakadt a papír, és még az asztalba is belevésődött, végül a fiókba hányt dühében", stb.) kíméljük meg egymást - az egyetemi éveim után szilárd meggyőződésem, hogy ezek 90%-át azok találják ki, akik amúgy is előszeretettel másokban keresik a hibákat.

11 komment

Címkék: szakvizsga

A bejegyzés trackback címe:

https://bojtarok.blog.hu/api/trackback/id/tr23935715

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

chabba (törölt) 2009.02.12. 12:14:55

Nyerő módszer nincs. Jótanács van: Don't panic.

ST 2009.02.12. 12:41:07

Csatlakozom, minden a bizottságtól függ. De szerintem azért 2 hét kell a felkészüléshez. Én 4 hetet tanultam, csak jogszabályt, abból is csak a fontosabbakat, a többit egyszer átolvastam és elég jó eredmény lett a vége. :)

macibácsi 2009.02.12. 14:01:32

Kedves Káky, csak megnyugtatni tudom: polgár szakvizsgán nem kérdeznek a Csemegi-kódexből! :D

ababababa 2009.02.12. 14:05:06

Szuper, eggyel kevesebb aggódnivaló. :)

erőmű 2009.02.12. 15:27:30

A pánikolás tényleg fölösleges. A 3 hét meg kb. elég a polgárira.

Az én módszerem az volt, hogy olyat választottam elsőnek meg írásbelinek, amihez értek. Az írásbeli gyakorlatilag Muppet Show. Utána meg azzal kezd az ember a szóbelin. És minthogy jó három éve csinálja az ember (és ha 3 év alatt az ügyfeleknek nem tanult meg ügyesen kanyhalni, úgyis jobb ha abbahagyja), nagyjából menni szokott. Azt akkor már van két jó jegyed (jó esetben). Utána meg a másik két tárgy kapcsolódik azért.

A második és harmadik szakvizsgán már látják a jobb jegyeket és az segít(het).

Végszükség esetén pedig (de csak a harmadik szakvizsgán) az ember szemlesütve közli, h Ő bizony ilyet soha, de soha nem látott/hallott mert nem a szakterülete. Nekem bejött Be-ből, igaz utána a végrehajtásnál már tök hülyének nézett a T. vizsgázató.

erőmű 2009.02.12. 15:29:30

Ja és általában fogalmazó bajtársainknak jó (court approved) anyagaik vannak és a vizsgáztatók nagy része bíró és ügyész...

Kisigi · http://legaleagles.blog.hu 2009.02.12. 18:29:10

Három hét nekem elég volt, pedig nem vagyok nagy mestere a polgári jognak. Én jogszabályokat tanultam, meg a jogegységik, kollégiumi vélemények, stb. lényegét elolvastam, másra nem volt időm. A fogalmazóktól valóban lehet szerezni jegyzeteket, de azok nem sokra használhatók. Lehet, hogy csak nekem nem volt szerencsém, de 3-4 évnél fiatalabbra nem tudtam szert tenni, így gyakorlatilag csak a kigyűjtött BH-k miatt volt értelmük. Amiknek az átnézéséről persze max. két nap alatt lemondtam... :)

A lényeg, hogy okosan kell kiválogatni azokat a törvényeket, amelyeket érdemes megtanulni. A közbeszerzési törvény nincs ezek között.

drP 2009.02.13. 17:44:34

En a C resszel kezdtem, de tuti modszerrol ne tudok beszamolni, de az teny, hogy sok fugg nagyon a bizottságtol, es szerintem attol is, hogy hanyadiknak megy be az ember. En nem godolom, hogy polgarbol es buntetobol van ertelme a konyveknek, akkora az anyag, hogy orulok, haa torvenyeknek a vegere jutok, EU-bol es alkotmanybol viszont hasznos lehet, es nekem EUbol a sokat szidott, altalam nem nagyon preferalt roviditesek is segitettek, az anyag ugyanis kezelhetetlen es nagyon nehez osszeszedni. Nekem a C-re ket het szabim volt, ugy eleg volt, hogy elotte mar valamennyire feldolgoztam az anyagot. Mindenesetre elotte el sem tudtam kepzelni, hogyan lehet atmenni minden targybol, de vegul sikerult. De ettol nem erzek maskent a kovetkezo, polgari blokkal kapcsoltaban sem.

ugyvedblog.admin 2009.02.13. 19:47:53

Praktikus ember lévén a saját módszereim (némi hasonlat a poszthoz :)

1. ha törvényt tanultam, oldalanként számoltam, hogy haladok-na nem mintha mindig sikerült volna tartani, de volt olyan nap, hogy a Ptk.-ból 5 oldalt rágtam át...komolyan....

2. állandó és folyamatos ismétlés, nem 1 havi tanulás után elhatározni, hogy akkor 1 nap alatt átismételjük az egészet. Én minimum hetente ismételtem.

3. nem elveszni a részletekben (pl. Közbeszerzési törvény, ABH-k)

és egyet megjegyezni: tényleg a lényeget kérdezik!

Bojtár (törölt) · http://bojtarok.blog.hu/ 2009.02.13. 20:11:04

@dr. Káky Álmos: Majd két év múlva, amikor esedékes lesz, akkor tudok majd valami okosat mondani. :)

s.o.b. 2009.02.16. 13:52:39

Csatlakozom erőműhöz. Szóbelin az írásbeli "kimagyarázását" amennyire csak lehet, el kell húzni. Szerencsés esetben a három tárgy közül a legkevésbé preferált joganyagra nem marad 5-8 percnél több a cca. 40 perces szóbeliből.

Csak jogszabályt érdemes tanulni (az elméleti fogalmak úgyis be fognak ugrani menet közben - ha nem, akkor ott nagyobb gondok vannak).

A kérdezés általában vmilyen példa formájában történik (szemben az egyetemi stílusú "mit tud mondani a relatív hatálytalanságról?" kérdésekkel), ami lényegesen nagy könnyebbséget jelent.

Érdemes tematikus fórumokat látogatni a gyakori kérdések és egyéb vizsgatapasztalatok miatt.

A bizottságok - általában és kivétel nélkül - rendes emberekből állnak, akiknek nem érdeke, hogy megbukjon a jelölt. Az imbecilitás, dilettantizmus és tahóság hármas kombójának igen magas fokán kell állni ahhoz, hogy valakit megbuktassanak - Uram bocsá' mindhárom tárgyból.

Azért az érdekes kérdésekre is fel kell készülni. Egyik kolleginától például az OBA-t kérdezték igen részletesen gazdasági jogból. ^^
süti beállítások módosítása