HTML

Bojtárok

Ügyvédjelöltek apró örömei és bosszúságai

Van egy jó történeted?
Ne habozz, írj!

Ha esetleg a levél túl körülményes használd a feljelentő rovatunkat.

 

Feljelentő!

Jelöltoktatás

2009.02.23. 00:30 Bojtár (törölt)

A napokban sikerült a 6. jelöltoktatás-adagomat végigszenvednem, ezért muszáj a mindenki által megtapasztalt élményről pár gondolatot leírnom.

De mielőtt populista módon teljesen lehúznám ezt az intézményt, pár dolgon gondolkozzunk el. Van ugye ennek a képzésnek egy egészen jól összeállított tárgya, amely az Ügyvéd tv-t, néhány kamarai szabályzatot és pár etikai és etikett előírást foglal magába. Olyan fontos követelményeket tartalmaz ez a csomag, amelyek megszegése jobb esetben fegyelmi, súlyosabb esetben büntető eljárást is vonhat maga után. Jelentkezzenm aki önszorgalomból szabadidejében elolvassa és végiggondolja ezeket a szabályokat, akár ügyvédként is. Ki az, aki a kamarai szigorú fegyelmi gyakorlatát kívülről ismerve remegő kézzel jegyez ellen, vagy jelöltként fejből tudja, hogy mik azok a szabályok, amiknek a megszegéséért jó eséllyel lapátra tehetik a kamarából? Nem sokan ugye? Egy ilyen tananyag elsajátításának meggyőződésem, hogy van értelme. De!

Bárki, aki életében picit is részt vett a jogászképzésben az tudja, hogy az előadásokon való részvétel felesleges. Ahogy Béli Gábor jogtörténész megfogalmazta "az egyetem nem kocsma, hogy mindennap be kell járni". A jogi egyetemi tananyag olyan, hogy írott formában is remekül el lehet sajátítani, az előzetesen történő felolvasása pedig értelmetlen. Általában azt a látszatot szokták kelteni, hogy ez valamifajta tudomány, amit csak élőszóban lehet átadni a diákoknak (a gyakorlat, tapasztalat, feeling stb.), de ez egy baromság, egyszerű misztifikálás. Ez nem azt jelenti, hogy az előadás nem lehet élvezetes, de az csak egy performance, semmi több. A lényeg ami a tankönyvben van, és nem az oktatók parttalan, gyakran valóságot nélkülöző előadása.

Ezekhez adódik még az a lustaságból eredő tévhit, hogy ha valami újat meg akarunk tanulni, ahhoz egy tanfolyam, de legalább egy képeskönyv kell. Remek példa volt erre az e-cégeljárás túldimenzionálása. Nem tudnám megmondani, hogy hány sok ezer forintos "tankönyv" jelent meg róla és hány "agykontroll" jellegű képzés indult, ahol kézen fogva vezették át az ügyvédeket és közjegyzőket az elektronikus eljárások aranykapuján. Nálunk jött a parancs, hogy megtanulni, majd egy délután guglizásba és telefonálgatásba tellett és már e-cégeljártunk is. Három oldalas tájékoztatóba sikerült összefoglalni a jelölteknek az egész "know-howt" úgy, hogy a 80 éves ügyvéd is megértette (legalábbis kapizsgálta). Minden más ezzel kapcsolatos segédanyag/ képzés csak pénzlehúzás.

A fentiek fényében csak arra tudok gondolni, hogy a kamarában vagy elfelejtették, hogy milyen volt az egyetemi élet, vagy csak saját letezésük igazolására szolgál ez az előadás forma (lsd amikor BÜK kiakadt a kritikán). Mert mi az, amit elérnek a képzés vasszigorral való erőltetésével? (a maximum kettő hiányzás engedélyezése orvosi igazolással)

  1. Az első két széksort leszámítva az emberek neteznek, olvasnak, pókereznek vagy alszanak;
  2. Az ügyvédi iroda "kegyes szívességként" fogja fel, hogy elengedi a jelölteket (és befizeti utánuk a pénzt!), akik sokszor mehetnek vissza dolgozni este 7-kor;
  3. Ha az iroda nem engedi el a jelölteket (az Oppenheim állítólag nem engedi és "leigazolja", hogy sok dolguk volt), akkor a szakvizsgázás ideje tolódik ki;
  4. Legvégül pedig az bojtároknak kiég az agya, amikor az oktató kiejti, hogy vévévépontgúúúgölpontcom/ vagy hogy "maguk olyanok mint a kis kommandósok".

Összefoglalva, a fenti anyag elsajátításának igenis van értelme egy számonkéréssel egybekötve, de a "személyes" oktatásra semmilyen érvet nem lehet felhozni, mert a jog"tudomány" ebből a szempontból teljesen elméleti. Nem kell ügyvédet boncolni vagy e-aláíró algoritmust se levezetni hozzá. Meg kell tanulni és alkalmazni kell! Az anyag elsajátítása talán egy délutánba telik, felesleges ezt 7x 3 órán át kibontani. Persze kínos beismerni, hogy volt olyan előadás, ahol feküdtünk a röhögéstől, mint például az ügyvédi fegyelmi eljárásokból szemezgető Dr. Hidasi "harmadik generációs dinaszta" Gábor óráján, de ahogy fent is írtuk, ez nem más, mint performance, amit szórakozásnak remek, de más értelme nincs sok.

13 komment

Címkék: vélemény

A bejegyzés trackback címe:

https://bojtarok.blog.hu/api/trackback/id/tr38959390

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ababababa 2009.02.23. 09:33:56

A Kamara létének végső értelme önnön szükségességének igazolása, ennek egyik megnyilvánulása az ügyvédiskola.

bicski 2009.02.23. 11:45:57

szerintem nem az a gáz, hogy kötelező - én profitáltam belőle - hanem az a pofátlanság, hogy nem engedélyezett a hiányzás. Egyszer sem. Tehát adhatod le a kórházi zárójelentést, ha nem voltál jelen.
Ja. Egyszer késtem kemény 10 percet és erről küldték a levelet a principálisomnak. Irodában főnökeimmel együtt kiröhögtük az egészet, de a kedves feljelentésért ma is rendkívül hálás vagyok. Ezt természetesen nem fogom elfeledni, adott helyen és megfelel időben - hasonló sunyi, aljas módszerrel - vissza fogom hálálni :)

macibácsi 2009.02.23. 15:30:06

Azt hiszem, hogy rossz oldalról közelítik meg a jelöltoktatás "mibenlétét".

A dolog célja, hogy kedves, képzett jogász urak kedves, képzett jogász hölgyere találjanak, és ha hagynák, hogy holmi orvosi igazolással és munkára való hivatkozással a fiatalok távolmaradjanak, mivé lenne a megvalósítani kívánt eszme: "minden jogásznak rendezett magánéletet!" ?!

Úgy látom, Önök nem értékelik eléggé a Kamara törekvéseit...

Bojtár (törölt) · http://bojtarok.blog.hu/ 2009.02.23. 16:35:44

@macibácsi: Ott a pont!, De ebben az esetben a jogászbuli Kft. a felesleges :)

drP 2009.02.23. 16:40:25

Csak várjon a kedves posztíró addig, míg megtapasztalja az Ügyvédiskola 2. éves tananyagát... személyes kedvencem a büntetőjog, be és bv egy előadásban (előadot inkább nem mondok), ami azzal kezdődött, hogy mennyire királyság ha felmentik az ügyfelünket (mindez kifejtve kb 10 percben, hogy gondoljunk bele abba, hogy itt családok és cégek életéről van szó, és hogy egy letöltendő menniyre tönkretehti a szegény vádlott egész életét) brrrr

mediatoro 2009.02.23. 19:16:03

,,Nem értem, miért panaszkodtok?!:)"
A jelöltoktatások során fantasztikus gondolatokat sajátíthattok el, mint például, dr. Magyar György eszmefuttatását arról, hogy ,,az ügyfél olyan, mint egy pattanás, bármikor kifakadhat!"
Félelmetes hasonlat....nem de?!:)

killeragy 2009.02.24. 11:55:52

A legszebb az egészben tényleg a második évfolyam, melynek során a szakvizsgákra készítenek fel "gyakorlati szempontok" alapján. Ennek totális alkalmatlanságáról ugyanakkor pont maga a Kamara tesz tanúbizonyságot azzal, hogy továbbra is kötelezően előírja a szakvizsga-előkészítő tanfolyam elvégzését jelöltjei részére...

Arról nem is beszélve, hogy a nagy csinnadrattával beharangozott színvonalas oktatóknak csak elhanyagolható hányada bírta elektronikus formában hozzáférhetővé tenni saját előadásának anyagát - melyekről előzetesen persze azt állították, hogy az előadás utáni héten letölthető lesz a Kamara honlapjáról.

ST 2009.02.24. 15:25:57

Egyik legkedvesebb olvasmányélményemet szereztem a kamarai oktatások ideje alatt, az utolsó sorban, ahol a mikrofonnal küző előadók szava már nem érte el a zavaró hangtartományt: kiolvastam Závada Pál három legjobb könyvét...

Aztán a szakvizsga előkészítő alatt néhány Szabó Magdát is.

Még, hogy értelmetlen...

Consultant 2009.02.24. 17:02:38

A 'Life-long learning' koncepciója nálam minden körülmény között támogatható DE csakis ésszerű módon és önkéntes alapon. Annak ellenére, hogy a bojtár a jelöltképzés terhének tudatában lép be a kamarába ez a rendszer nem ösztönzi őt az olyan fajta tanulásra, fejlődésre amilyet valamikor a képzés elindítói megálmodtak.

Lehet, hogy valamilyen módon - legalábbis a témák nagy részében - jobb lenne felmérni az igényeket is és a képzést, akár kisebb csoportokban, azokhoz igazítani. A jelenlétet nem (csak) a hiányzások szankcionálásával hanem a jó színvonalú és témájú oktatással kell ösztönözni. Nem értem, hogy mindazok akik valaha jártak egyetemre miért felejtik el az ott tapasztalt hibákat és esnek bele ugyanabba a csapdába.

A másik oldal védelmében persze meg kell említeni azt is, hogy a tudás igénye nem minden egyes jelöltben tör fel ugyanolyan megzabolázhatatlan módon és ez természetesen nem csak a képzés hibája. De az biztos, hogy jelen helyzetben nem is fog egyhamar...

Bojtár (törölt) · http://bojtarok.blog.hu/ 2009.02.24. 17:07:19

@Consultant: Egyetértek. +Azt is végig kellene gondolni, hogy milyen irányba akarjuk terelni a jelöltképzést belátjuk, hogy az ügyvédi irodák munkája nagy mértékben differenciálódott és ennek megfelelően alakítjuk a képzést (szakosodás) vagy törekszünk az egységesség megőrzésére (pl.: jogászok rotációja a 3 év alatt különböző területeken). Ez utóbbi utópiának tűnik Magyarországon.

drP 2009.02.25. 12:10:50

Én azt gondolom, hogy a kamarának elsősorban az ÜGYVÉDEK képzésére kellene a hangsúlyt fordítania. Tapasztalat, hogy a legtöbb ügyvéd még ma is 10 éves jogszabályokból dolgzik, nem tudja használni a jogtárat (nagy része még a számítógépet sem), ha EU jog kerül szóba, akkor terel, hogy ugyan már, ez Magyarország. És akkor még nem beszéltük az ügyvédek és a kamarai szabályzatok meglehetősen érdekes viszonyáról.
Az ügyvédiskola indulásakor nagy mellénnyel hangsúlyozták, ogy a Kamarának jogszabályi kötelessége megszervezni a jelöltek oktatását, ezért ne sírjunk, hogy nem tetszik a rendszer. Persze ugyanez a törvény az ügyvédek továbbképzésének szervezését is előírja, de erről persze nem beszél senki...

ST 2009.02.25. 17:02:13

Igen, az ügyvédjelöltek viszonylag friss tudással rendelkeznek...

Én még az előző oktatási rendszerben hallgattam végig a sok okosságot és bíztam benne, hogy a tapasztalatok alapján valami hasznosabb kötelező időtöltést találnak ki a jelölteknek. Ezek szerint csak annyi változott, hogy írásban számot kell adni...

Arra emlékszem, hogy nem a fergeteges tudásom miatt, de gyakorlatilag meg tudtam volna tartani én is azokat az előadásokat... Beleértve a szakvizsga előkészítőt is (természetesen csak a polgárit, mert azzal foglalkoztam többnyire).

Volt szó arról is, hogy az ügyvédeknél is bevezetik a kötelező pontgyűjtést, mind az orvosoknál, nem?

erőmű 2009.02.25. 20:55:27

@ST: Pontgyűjtés az EU nagy részén már működik a pontgyűjtés. Ott nagyrészt konferenciaturizmussal oldják meg...

Tessék rászokni, érdekes helyekre lehet eljutni!
süti beállítások módosítása