Már többen is megénekelték az ügyvédi reklám közelgő eljövetelét, és mivel Bicski kollega remekül összefoglalta az ezzel kapcsolatos kérdéseket az előző bejegyzésben, ezért csak néhány gondolattal szereném kiegészíteni az elhangzottakat.
Ügyvédi reklám ma Magyaroszágon
Több cikk is úgy fogalmaz az ügyvédi reklámról, mintha az egy soha nem látott jelenség lenne Magyarországon, pedig ez nem így van. Talán csak a címke hiányzott róla, de számtalan módja van annak, hogy jelenlegi szabályozást az ügyvédek kijátsszák. Néhány példa:
Rengeteg könyvelő irodát lehet látni, akik "olcsó" cégalapítást is hirdetnek, mint szolgáltatást, holott a cégeljárás egy jogi képviselőhöz kötött tevékenység. Tehát ezek a reklámok feltételezik, hogy egy ügyvéd társul egy könyvelővel, akin keresztül hírdetheti a tevékenységét. Hasonló a helyzet az ingatlanközvetítő irodákkal, akik adásvételi szerződés készítését vállalják hasonló módon egy ügyvéddel "társulva".
Az interneten lehet rábukkanni legtöbb ilyen reklámra: ide tartozik az ügyvédek honlapja (amit a kamara azonban erős megszorításokhoz köt), de ebbe a csoportba sorolható még mindenfajta netes hirdetés (pl.: AdSense), ami, bár véleményem szerint reklámnak minősül, általában szankció nélkül marad.
A legfontosabb forrás mégis az országos médiában való megjelenés. Talán nem is kell részletezni, hogy egy mérsékelten tehetséges ügyvéd hogyan is válik sztárügyvéddé egy felkapott büntetőügy során (lsd: Zsanett-; Ambrus-; Tánczos-ügy). Ez is jelenleg egy hatásos ingyenreklámja az ügyvédeknek.
Hogyan csinálják külföldön?
Talán csak a szolgáltatás jellegéből fakad, de az ügyvédi reklámoknak sokszor nem sikerül a középutat megtalálniuk, ezért gyakran végtelenül nevetségesek, mint az animált reppelős,
a Brown and "muscle, talent, results" Crouppen ügyvédes, akik iratok nélkül mennek tárgyalni, de a mobilt kikapcsolják,
vagy az amerikai Grespik László, Jim the Hammer Shapiro, akinek külön kultusza van a tengeren túl,
de nagyot üt a reggae stílusú Peter John "penge" ügyvéd is, aki a kábszeresekre hajt.
A másik véglet, amikor órási felháborodást keltenek ezek a reklámok, mint például az osztrák fényképes, illetve mint Bicski kedvence, "Az élet rövid, váljon el!" kampány:
Létezik ellenpélda a fenti szélsőségekre, mint a Corporate Counsel magazinban 2005-ben megjelent alábbi hírdetés, amelyik szinte zseniális abban az értelemben, hogy az ügyfelet állítja a középpontba, aki 1915 óta tart ki az iroda mellett, ezzel jelezve, hogy ez az iroda megérdemli az ügyfelek bizalmát. A kép nem hivalkodó vagy agresszív, a megjelenés pedig konzervatív, de nem giccses.
Milyen lesz nálunk?
Ez egy jó kérdés. Szerintem az ügyvédek nagy részében még nem is tudatosult ez a lehetőség, de amint elindul, több szinten fog ránk támadni. Az egész oldalas újsághirdetésektől kezdve szórólapokon át egészen a Budapest TV-s monológokig szerintem mindent meg fogunk találni. Az igazi kérdés az, hogy mekkora befolyást fog ez gyakorolni a leendő ügyfelekre, vagyis tényleg lesz-e eredménye a reklámoknak. Egy biztos, a gyöngyszemek hamarosan potyogni fognak.
Érdeklődőknek: kamarai szabályok az ügyvédi reklámra vonatkozóan (itt); De jure cikk az ügyvédi reklámról (itt).